×

התשמע קולי? שום דבר עלינו בלעדינו – מסיסמה למציאות עבור אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית

מחברים נוספים : שוש קמינסקי, שרה סדובניק, דורית ברק, גלי שוורץ
פיתוח זהות עצמית חדשה כאדם מעורב ובעל יכולות המסוגל להשמיע את קולו ולהשפיע על מציאות החיים וכן הבנת כוחה של קבוצת סינגור הם הבסיס עליו נשענת מלאכת השינוי החברתי. התנסויות בהשתתפות פעילה בפורומים ובוועדות המשפיעים על מדיניות כמו וועדות כנסת ומועצות ציבוריות מספקים מספקות לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית הזדמנויות להשתמש בידע ומיומנויות ומהווים מצע לצמיחה של מנהיגים.
בית איזי שפירא ואלווין ישראל פיתחו תכנית של רשת קבוצות מנהיגות מקומית לסינגור עצמי קהילתי. במסגרת התכנית הוקמה קבוצת מנהיגות ארצית להשפעה על מדיניות.
המאמר מתאר את תהליכי העבודה עם הקבוצה ומהבנת הישגיה ניתן ללמוד כי בהינתן הנגשות מתאימות, ליווי ואימון לאנשים עם מוגבלות, ובכללם אנשים עם מוגבלות שכלית, הם רוצים ויכולים להשמיע את קולם באופן ברור וצלול ובכך להיות שותפים לעיצוב מדיניות.
 
התיאור המוצג במאמר זה מחזק את תפיסת המודל החברתי ואת התובנה כי שחוסר מסוגלות שנתפס אשר נתפס עד היום כמאפיין מהותי של הלקות עצמה הוא אינו אלא תולדה של הדרה ואפליה עמה מתמודדים אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית.
שמיעת קולם של אנשים עם מוגבלות חשובה לא רק כדי להשפיע על חייהם, אלא גם בשל היותם חלק ממגוון הקולות בחברה האנושית. כסוכני שינוי חברתי מחובתנו לקחת אחריות על יצירת תנאים אלה כך שהמנהיגים המשתייכים לאוכלוסייה עצמה יוכלו לממש את זכותם להשמיע את קולם.
שום דבר עליהם בלעדיהם חייב להפוך למצפן המוליך אותנו הן כאשר אנחנו מעצבים שירותים לאנשים פרטיים והן כאשר אנחנו קובעי מדיניות שוקדים על גיבוש מדיניות הנוגעת לחייהם של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית.
 

המאמר התפרסם לראשונה בכתב העת “שיקום” ביטאון עמותת חומש.

המאמר עלה לאתר קרן שלם באדיבות מרכז הידע של בית איזי שפירא.

 

פריטים קשורים