×

חווית ההאכלה והאכילה – חוברת הדרכה לעבודה עם אנשים עם מוגבלות

אכילה הנה צורך קיומי בחייו של כל אדם, ובנוסף, האכילה מהווה אירוע מהנה וחוויה חברתית. היא גם חוויה המאגדת בתוכה אלמנטים נוספים כגון: עצמאות לעומת תלות, קשר ותקשורת הדדיים, הכלה, זמן איכות בין המאכיל למקבל השירות וכד’.
כשהאכלה ואכילה נחוות כמוצלחות הן מובילות לתחושות של הנאה וסיפוק. אך כשהן נחוות כקושי הן מעוררת תחושות של חוסר אונים ותסכול.

אצל אנשים עם מוגבלויות קיים לעיתים קושי באכילה בשכיחות גבוהה לעומת  האוכלוסייה הכללית.

מטפלים ישירים במסגרות לאוכלוסייה עם מוגבלויות מסייעים למקבלי שירות במרבית תחומי החיים, כולל רחצה, הלבשה והאכלה. לעיתים קרובות, גובה התפקיד התובעני מחיר בדמות רמות מתח גבוהות ותחושה של עומס נפשי, המביאות לפגיעה באיכות הטיפול. בנוסף, המקצוע מתאפיין בשחיקה מקצועית מהירה המביאה לתחלופה של עובדים שאף היא פוגעת באיכות הטיפול.

מטרתו של תדריך זה הינה ליצור מדד  נוסף , שונה לאכילה מיטבית. כזו שתעמיד את האדם במרכז ולה יהיו שותפים רבים. אכילה והאכלה אלה יביאו בחשבון את האלמנטים הנוספים הנכנסים לאכילה והאכלה ויצמצמו את הדיסוננס הנוצר בקרב המטפלים הישירים ש”מספיקים” להתייחס רק לאלמנט הפיזי. אנו מקווים כי בעזרת תדריך זה יבואו לביטוי תחושות חיוביות בקרב מקבלי השרות והצוותים המטפלים .

התדריך נכתב על ידי צוות יחידת הבריאות, האגף לטיפול באדם עם מוגבלות שכלית, משרד הרווחה והשירותים החברתיים.

 

התדריך מסתמך על תהליכי פיתוח ידע בנושא האכלה מיטבית בתחום המוגבלות השכלית התפתחותית

 

אשר מ. (2014) שיפור מטלת האכלה בקרב מטפלים ישירים באנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית , קרן שלם

 בר א. (2014) סקירת מידע : גישות, תפיסות ופתרונות במדינות נבחרות – מטלת ההאכלה של צוותים בטיפול ישיר, קרן שלם  

אשר מ. (2017) דו”ח מסכם של מפגש סיעור מוחות לאנשי מקצוע בנושא חווית האכלה של אנשים עם מוגבלות שכלית – שנערך ב- 14/07/16 ברמת גן, קרן שלם

סרטון תיעודי : חווית ההאכלה – קולם של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, 2016, קרן שלם

 

 

כל תהליכי פיתוח הידע, נעשו בשיתוף ובמימון קרן שלם.

 

 

 

 

פריטים קשורים