×

Can video prompting be used to teach employment skills to older adults with moderate-to-moderate-severe intellectual developmental disabilities? האם ניתן להשתמש בהנחיות ווידאו בכדי ללמד אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ברמה בינונית ובינונית-נמוכה מיומנויות תעסוקה?

מחברים נוספים : ד"ר שרית שפירו

רקע: תעסוקה מהווה אחת מכמה גורמים מהותיים וקריטיים לשיפור איכות חייהם של אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. עבודה מאפשרת שגרת חיים, מפתחת יכולות פיזיות, קוגניטיביות ומיומנויות חברתיות, ומחזקת את תחושת העצמאות, למרות זאת רבים מתקשים להשתלב בשוק העבודה. טכנולוגיות מסייעות עשויות להוות כלי משמעותי בקידום תעסוקה, אך מספר המחקרים הבודקים את יעילותן עדיין מוגבל. המחקר הנוכחי בדק את ההשפעה של השימוש בהנחיות ווידאו על יכולתם של מבוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ללמוד שתי מטלות עבודה חדשות.
שיטה: במחקר הנוכחי השתמשנו במחקר יחידני single subject study design . בדקנו ששה משתתפים מבוגרים (מעל גיל 50) המאובחנים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ברמה בינונית ובינונית נמוכה, ובחנו האם צפייה בהנחיות וידאו בטאבלט יכולה לעזור להם ללמוד מטלות חדשות הקשורות לעבודה. השווינו את השלמת השלבים במשימות עבודה אלו לפני ההתערבות, במהלך ההתערבות (עם הנחיות) ואחריה (ללא הנחיות).
תוצאות: כל המשתתפים הראו יכולות למידה. רמת הדיוק הייתה גבוהה יותר בשלב המעקב מאשר שלב הבסיס, אם כי עם שונות מסוימת: שלושה ביצעו את המשימות בצורה נכונה במעקב ללא הנחיות, אך הדיוק של שלושת המשתתפים הנותרים ירד, דבר המצביע על היעילות של התערבויות ארוכות יותר.
מסקנות: הנחיות וידאו עשויות לקדם עצמאות והזדקנות פעילה בקרב מבוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (IDD) על ידי לימוד מיומנויות עבודה חדשות.

מילות מפתח : תעסוקה, איכות חיים, מוגבלות שכלית התפתחותית, מחקר יחידני, הנחיות מבוססות וידאו, אייפד, מבוגרים מעל גיל 50.

המאמר פורסם בעקבות מחקר שנעשה במימון קרן שלם:
שימוש בהנחיות ווידאו לשיפור יכולות תעסוקה בקרב מבוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ברמה בינונית ובינונית-נמוכה שגרים במעון פנימייה, תנוויר מולחם מדלג, בהנחיית : ד"ר שרית שפירו, 2023, אונ' בר אילן

פריטים קשורים