×

שימוש ביישום ממוחשב להדגמה ולמידה באמצעות תרחישי וידאו לצורך שיפור מיומנויות חברתיות הדרושות לעבודה בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית

מק"ט 181 | מחברים נוספים : שרון זלוטניק, יפעת בן רפאל, עינת גל

מחקר זה נערך בסיוע קרן שלם.

המחקר נערך בשיתוף עם יעל שדלובסקי פרס, מנהלת תחום ריפוי בעיסוק ופעילות יום, אגף הדיור, מינהל מוגבלויות, משרד הרווחה והשירותים החברתיים.

במסגרת הפרויקט, פותחו סרטוני (VM) Video Modeling (הדגמה ולמידה באמצעות וידאו) מותאמים לאנשים עם מש”ה, ונחקרה שימושיותם ויעילותם בטיפול לצורך שיפור מיומנויות חברתיות במסגרת של תעסוקה.
במחקר השימושיות השתתפו 34 אנשים עם מש”ה קלה עד בינונית, המועסקים כולם תחת אותה עמותה. ממצאי המחקר הראו כי שימושיות הסרטונים גבוהה: המשתתפים הבינו את תכני הסרטונים שפותחו וצולמו עבורם, טוב יותר מאשר את תכני הסרטונים שהוכנו עבור אוכלוסייה אחרת. כמו כן הם דירגו את הסרטונים שצולמו עבורם כרלוונטיים ומייצגים את חיי היום יום שלהם יותר מאשר הסרטונים האחרים ודיווחו כי נהנו והרגישו נינוחים בזמן הצפייה.

במחקר ההתערבות מסוג single case study design, הוצגו הסרטונים באמצעות VM בשילוב עם גישת פתרון בעיות חברתיות ו VSM -Video Self Modeling (הדגמה עצמית ולמידה באמצעות וידאו) . במחקר השתתפו 17 אנשים עם מש”ה קלה עד בינונית שאותרו ע”י המדריכים כמתמודדים עם קושי בהתנהגות מסתגלת באחד או יותר מהנושאים שבמוקד הסרטונים. מדריכיהם הישירים של המשתתפים ענו על שאלונים בארבע נקודות זמן: 1. חודש לפני ההתערבות 2. מיד לפני ההתערבות 3. מיד לאחר ההתערבות ו4. חודש לאחר ההתערבות. בכל נקודת זמן מדריכי המשתתפים מילאו שאלונים העוסקים בתחום התנהגות ומיומנויות עבודה. לאורך ההתערבות המשתתפים צפו בסרטונים והתנסו גם בVSM ,תוך משחקי תפקידים מצולמים המלווים בדיון. ממצאי המחקר הראו שיפור מובהק בהתנהגות המסתגלת בשתי נקודות זמן: מיד לפני ההתערבות (לאחר חשיפה שניה לסרטונים וכחודש לאחר החשיפה הראשונה לסרטונים), ושיפור נוסף כחודש לאחר תום ההתערבות. בנקודת זמן זו נצפה שיפור גם בהתנהגויות שלא היו במוקד המחקר. תוצאות אלו מלמדות כי יתכן מאוד שהמשתתפים לא רק שיפרו את התנהגותם בנושאים שהוצגו, אלא גם ביצעו העברה והכללה של התנהגויות מסתגלות שנלמדו במהלך ההתערבות גם לסיטואציות אחרות בעבודתם, לאחר תהליך של הפנמה.
תוצאות אלה מהוות ראיות ראשוניות לשמישותם של סרטוני Video Modeling ויעילותם בטיפול המשלב למידה באמצעות הדגמה (Video Modeling), למידה עצמית באמצעות הדגמה (Video Self Modeling) והתערבות בגישת פתרון בעיות חברתיות, עבור אנשים עם מש”ה קלה עד בינונית, הזקוקים לתמיכה ותיווך בלמידת התנהגות מסתגלת בסיטואציות חברתיות בעולם העבודה. מחקר זה עשוי להוות פריצת דרך לטיפול וקידום מיומנויותיהם החברתיות של אנשים עם מש”ה בגילאי העבודה והשתלבותם במארג החיים והקהילה. מומלץ לעשות שימוש ולהמשיך ולפתח שימוש בטכנולוגיות ייעודיות לאוכלוסיית מבוגרים עם מש”ה.

 

קבצי ההתקנה של PowerMod והמצגות שנבנו לטובת המחקר

סרגל החייכנים

טופס תיעוד מפגש קבוצתי 

שאלון משוב בסיום צפייה בתרחיש ופתרונותיו

שאלון מיומנויות חברתיות בעבודה

שאלון Work Performance Questionnaire

לחוברת ההדרכה לאנשי מקצוע

לסדרת הסרטונים 

לסרטון הדרכה למדריכים בטיפול ישיר 

למיזם וידאו מודלינג למדריכים ואנשי טיפול : פלטפורמה דיגיטלית המכילה את סדרת הסרטונים, חוברת הדרכה ועוד

 


פריטים קשורים