×

סרטוני הקמפיין – אל תפספס חבר!

התוכנית להשתלבות ילדים ונוער עם מוגבלות בתנועות הנוער

ילדים עם צרכים מיוחדים הם חלק מקהל היעד של תנועות הנוער והשתלבותם משפיעה לטובה עליהם ועל כלל החניכים. ההכרות האישית שוברת חומות של סטיגמות ודעות קדומות ומחנכת לערכים שישפיעו על התנהגותם של כלל החניכים כלפי אנשים עם מוגבלות גם בבגרותם.
מנגד, הילדים עם המוגבלות מתנסים בחוויות נורמטיביות, מרחיבים את מעגלי ההכרות ומעגלי התמיכה ורוכשים מיומנויות חברתיות.
השתלבותם של החניכים דורשת הנגשה והתאמה של דרכי הפעילות באופן מובנה, הקניה של ידע ובניה של מערך תמיכה לצוותי התנועות.
מתוך הבנת הצורך והחשיבות החלה לפעול בינואר 2014 , בהובלת אשלים- גוינט, בשיתוף קרן שלם, משרד הרווחה והשירותים החברתיים, משרד החינוך מועצת תנועות הנוער וגופים נוספים, תכנית לליווי ההשתלבות של חניכים בתנועות.

על התכנית
התכנית להשתלבות ילדים ונוער עם מוגבלות בתנועות הנוער היא שותפות של מועצת תנועות הנוער, משרד החינוך, משרד הרווחה, אשלים, קרן שלם, המוסד לבטוח לאומי והמרכז לשלטון מקומי, ומטרתה לעודד השתלבות מיטבית של ילדים ונוער עם מוגבלות בתנועות.
התכנית אושרה לחמש שנים והחלה בפברואר 2014, השנה הראשונה הוקדשה בעיקר לבניית התשתיות וכעת אנחנו בעיצומה של השנה השניה.

הפעולות העיקריות במסגרת התכנית
• פיתוח תדריך ותורת שילוב לקבוצות ולשילוב יחידני, כולל כלים תומכים
• הכשרות לדרגים השונים- ממטה התנועה, דרך בעלי תפקידי ריכוז שונים ועד למדריכים בקבוצות המיוחדות   וכלל הקבוצות. נוסף כמובן על ההכשרה המעמיקה לרכזי השילוב המובילים את התכנית בכל תנועה
• פיתוח אתר אינטרנט ייעודי שיכלול את תורת העבודה, הכלים שיפותחו, פורומים עבור המדריכים ללמידת עמיתים ואירוח מומחים,ומידע באזור סגור עבור הרכזים
• התייחסות לשכבה הבוגרת, במקביל לשלב הכניסה להדרכה (מתוכנן לשנה שלישית, טרם החל)
• כלים לשינוי עמדות בכל הדרגים- מטה, בעלי תפקידים, מדריכים וחניכים

על הסרטונים
בשלושת הסרטונים מופיעים חברים, כאשר אחד מהם עם מוגבלות והשני ללא . יש ביניהם הרבה דברים משותפים, שהמגבלה, שלכאורה היה מצופה שתפריע לחברות, כלל לא מפריעה . להיפך, הם כולם נהנים ומרגישים שהרוויחו חבר.

  • כדורסל ביחד

רועי וליעד, שניהם ממודיעין, חברים מאד טובים. לא מפספסים הזדמנות לשחק כדורסל ביחד. לקות התקשורת של רועי לא מפריעה לחברות הטובה ביניהם ולתחרות הצמודה במשחקים.
לצפיה בסרטון לחץ כאן

  • מנגנים ביחד

יאיר ועידו , אוהבים להתאמן יחד בנגינה ולערוך חזרות. לכאורה , לקות הראיה של יאיר יכולה להפריע ולמנוע מעידו את החברות , אלא שההיפך הוא הנכון . החברות ביניהם רק הולכת ומעמיקה.
לצפיה בסרטון לחץ כאן

  • רוקדות ביחד

טל וליאור, הבנות, חברות טובות ואוהבות להיות ביחד. בין השאר הן נהנות להקשיב למוסיקה ולפעמים גם לרקוד . לכאורה היינו חושבים שליאור תרתע מהחברות בגלל שלטל יש תסמונת דאון. ושוב, ההפך הוא הנכון. המשותף ביניהן הוא רחב והחברות שלהן היא עשירה וטובה לשתיהן.
לצפיה בסרטון לחץ כאן

קרן שלם שותפה בתוכנית על חלקיה השונים.

 


פריטים קשורים