×

תכנית אב”ן דרך- אזור בריאות נגיש לקידום בריאות ובטיחות בקרב אנשים עם מוגבלות – דו”ח מסכם, מהדורה שלישית

מחברים נוספים : לירית גרובר, שרה נהרי, קטיה קלצ'נקו
בעקבות התקדמות הטכנולוגיה הרפואית והשיקומית, עלתה תוחלת החיים של אנשים עם מוגבלויות, אך יחד עם זאת הם עדיין נמצאים בסיכון מוגבר למחלות כרוניות, השמנת יתר, וביצוע פחות פעילות גופנית ביחס לאוכלוסייה הכללית. מטרת התוכנית הינה לקדם אורח חיים בריא ברמת העשייה והידע של אנשים עם מוגבלות. לצורך כך בוצע מחקר כמותני שבחן את מצב החיים הנוכחי, ושאף לזהות ולסייע בשיפור ושינוי תחומי חיים החשובים לאוכלוסייה זו. המחקר התבסס על השתתפות בסדנאות לקידום בריאות ושמירה על תפקוד. שאלונים מולאו בתחילת הסדנא, בסופה וכחצי שנה לאחר סיומה. נמצא כי בעקבות הסדנאות חל שינוי לחיוב בתפיסה הוליסטית של אורח חיים בריא, נמצא ערך מוסף להיות מנחי הקבוצות אנשים בעלי מוגבלויות בעצמם, ונמצא ערך מוסף לכך שהסדנאות פונות למגוון רמות וסוגי מוגבלות. כמו כן, נמצא שיוני חיובי באורח חיים בהיבטים של פעילות, תזונה, אמונה בעצמי, ביטחון עצמי וביחס לסביבה ולאחר.
 
תוכנית אבן דרך הינה תוכנית ייחודית הכוללת בתוכה את כל ההיבטים של נושא הבריאות ופונה לכלל הנכויות ומפתחת מנהיגות של אנשים עם מוגבלות.
 
שותפים בהפעלה ובמימון :
– מסד נכויות : שותפות לתכנון, ופיתוח שירותים לקידום ולשילוב אנשים עם מוגבלות בקהילה. ג’וינט ישראל, ממשלת ישראל וקרן משפחת רודרמן.
– המוסד לביטוח לאומי : האגף לפיתוח שירותים (קרנות), הקרן למפעלים מיוחדים, קרן מנוף.
– משרד הבריאות : התוכנית הלאומית לקידום אורח חיים בריא ומניעת מחלות כרוניות.
– המכללה האקדמית בווינגייט : מפעילת התוכנית באשדוד ובנתניה. 

פריטים קשורים